wtorek, 15 maja 2012

ZIMNA ZOŚKA


Nowy komentarz do posta "Czy wiesz gdzie uderzyć?" dodany przez Anonimowy : 

28.07.10 27.01.11 30.06.11 29.09.11 28.12.11 28-29.05.12? coś mi to podejrzanie wygląda na tym złocie . Okrągłe daty i zmiana.Nie wiem albo ktoś morsem nadaje albo pora już późna.  -----------------------------------------------------------------------------------------------Wszystko dzieje się w cyklach. Noc i dzień, zima – lato....Jest cykl przyrodniczy nazywany Zimnymi Ogrodnikami lub Zimną Zośką. Zderzyłem się z tym cyklem jako młody 21- letni ogrodnik. I jednocześnie eksperymentator – buntownik. Zimna Zośka 15 maja oznacza wielkie prawdopodobieństwo przymrozków wiosennych. Właściwie to jest pewność stu procentowa. A ja lubiłem być pierwszy. Najwcześniej mieć pomidory na krzaku. To wymyśliłem sobie, że posadzę je wcześniej, a o miesiąc nawet przed Zimnymi Ogrodnikami. Wyprzedzę cykl. Często już w połowie kwietnia temperatura na to pozwalała. Ziemia w moim ówczesnym ogrodzie była lekka, łatwo się nagrzewała i sadziłem pomidory wcześniej. Potem patrzyłem na termometr. Co roku w dniach Zośki przeżywałem katusze. Spałem często w ogrodzie, w nocy stosowałem zadymianie. Okrywałem pomidory gazetami. Często obroniłem je. Czasami silny pięciostopniowy przymrozek wycinał pomidory. Najczęsciej jednak pomidory się po prostu przeziębiały. Przychodziły ciepłe dni. Pomidory przestawały rosnąć. Dostawały żółtych liści. Ruszały wreszcie w lipcu, gdy inni, którzy sadzili je według terminu po 20 maja, mieli już na swoich krzakach zawiązki. Nie wymyślaj prochu. Nie przyspieszysz ani nie opóźnisz. Sadziłem za wcześnie i przeżywałem zimne godziny razem ze swoimi pomidorami, życząc im przetrwania. Po kilku takich sezonach Zimna Zośka nauczyła mnie pokory. Zacząłem stosować się do kalendarza ogrodniczego. Nie było stresu, przyszło zadowolenie. Czemu to piszę? Odczytuj sygnały na giełdzie i stosuj się do nich. Ustawiaj stopa. Nie wyprzedzisz, ani nie opóźnisz. ------------------I tu przytoczę słowa z piosenki Agnieszki Osieckiej:    -„Eksperymentów zaprzestać, bo wyjdzie zero i null. Czy na plan własny nas nie stać, gdy my są ziemi tej sól?” 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz