wtorek, 21 lutego 2012

EDUKACJA


Ludzi nie wolno przymuszać. Dzieci nie wolno wpychać w powtarzające się schematy. Czy kiedykolwiek przyjrzałeś się swojej edukacji? Czy zastanawiałeś się nad nią? To zwykły trening pamięci. Dzięki temu treningowi stajesz się coraz mniej inteligentny. Stajesz się głupi! Każde dziecko idące do szkoły jest inteligentne, ale bardzo rzadko ktoś, kto kończy studia jest nadal inteligentny. Tak, opuszczasz Uniwersytet z tytułami, ale płacisz za nie słono. Tracisz radość, inteligencję, życie, ponieważ twoja prawa półkula mózgowa przestaje funkcjonować. A czego się nauczyłeś? Informacji. Twój umysł przepełnia wiedza, fakty. Możesz powtarzać, możesz odtwarzać. Temu właśnie służą egzaminy – za osobę inteligentną uważa się kogoś, kto umie zwrócić wszystko, co w niego wrzucono. Najpierw trzeba go zmusić, żeby połykał, ciągle połykał, a potem, żeby na egzaminie to zwymiotował. Jeśli potrafisz efektywnie wymiotować wiedzą jesteś inteligentny. Jeśli potrafisz zwrócić dokładnie to, co w ciebie wrzucono, jesteś inteligentny. Ci, którzy są najgłupsi, uznawani są za najbardziej inteligentnych. To bardzo przykre. Człowiek inteligentny nie musi pasować do innych. Czy wiedziałeś, że Albert Einstein nie mógł zdać egzaminów wstępnych na studia? Zachowywanie się tak głupio jak inni było dla niego bardzo trudne. Wszyscy złoci medaliści ze szkół i uczelni znikają. Ich chwała kończy się razem z medalami, potem nie można ich znaleźć. Dali się zniszczyć. ----Kiedy człowiek odpowie w nietypowy sposób, powinno się go doceniać. Nie powinny istnieć gotowe prawidłowe odpowiedzi. Są tylko odpowiedzi mądre i głupie. Głupia odpowiedź, to recytacja. Mądra odpowiedź jest kreatywna, wraźliwa, inteligentna. Wyrecytowana odpowiedź jest tylko powtórzeniem, nie jest wartościowa. Natomiast odpowiedź inteligentna, nawet jeśli nie jest do końca prawdziwa, powinna być doceniona. Nie pasuje do starych poglądów, bo jest nowa. Co trzeba zrobić, jeśli chcesz być kreatywny? – Wylej swoją filiżankę z wiedzą, zwymiotuj ją. Wymaż wszystko, co dali ci rodzice, nauczyciele, politycy i księża. Potrzebna ci jest wolność i przestrzeń. Sam musisz uwolnić się z potrzasku. Do tego potrzebna jest odwaga, ponieważ kiedy zaczniesz odrzucać schematy stracisz szacunek społeczeństwa. Stracisz uznanie. Będziesz wydawał się ludziom dziwny. Będziesz wyglądał jak wariat. Oto największa odwaga: iść przez życie po swojemu, nie zważając na to co myślą o tobie inni. To wielkie ryzyko. Jeśli bowiem chcesz być kreatywny, musisz zaryzykować wszystko. Ale warto. Odrobina kreatywności jest więcej warta niż cały ten świat i wszystkie jego królestwa. --(Osho)

1 komentarz:

  1. Bardzo ciekawe. Nigdy nie myślałem o tym w ten sposób. Chociaz mogę dodać coś od siebie. Są przedmioty, które można wykuć na blachę ale sa tez takie, które trzeba zrozumieć żeby się nauczyć. Niestety bardzo duża liczba osób nawet takie przedmioty, które powinno się zrozumieć (żeby to miało jakiś sens) również wykuwa na blachę. Efekt jest taki że podczas sprawdzania wiedzy (np egzaminy) takie osoby dokładnie papugują to czego wykuły się na blachę. Jeśli do zagadnienia na takim egzaminie podeszłoby się troszkę w inny sposób, od innej strony to dla takich osób byłaby to ciemna magia nie do przejścia.
    Wina w tym przypadku leży po stronie systemu, który pozwala w ten sposób podchodzić do nauczania. Np w przedmiotach ścisłych naucza się kolejnych kroków rozwiązywania zadania, formułek i na egzaminach jest to prawie zawsze praca odtwórcza. NIkt nie rozumie co rozwiązuje, czym jest właściwie wynik docelowy i etapy pośrednie i jaki sens ma to co robisz. Co więcej, sprawa ta dotyczy nie tylko nauk ścisłych. Chociażby Ekonomia. Przecież żeby jej się nauczyć to trzeba najpierw ją zrozumieć. Ekonomia to system naczyń połączonych. Jedno ma wpłylw na drugie nawet jeśli tego w książce nie napisano. Jeśli się tego nie zrozumie to wiedza, którą się nauczyło (wykuło) jest nic nie warta.

    OdpowiedzUsuń