piątek, 24 stycznia 2020

Bajka o perle


Drogocenna perła.

Żył raz w Indiach pewien mędrzec.
Szedł on wzdłuż piaszczystego wybrzeża oceanu i doszedł wieczorem do niewielkiej wioski rybackiej. Mijał ją ze śpiewem, a gdy zostawił ją już za sobą, jakiś człowiek zaczął za nim biec, wołając : - Zatrzymaj się, proszę! Daj mi swoją drogocenną perłę!

Mędrzec zatrzymał się i spytał: - O jakiej to perle mówisz ?
- O tej, którą masz w swoim worze. Śniłem tej nocy, że spotkam dziś wielkiego mędrca i że dostanę od niego drogocenną perłę, która uczyni mnie bogatym do końca moich dni.

Mędrzec otworzył swój wór i rzeczywiście wyjął z niego piękną perłę. Była ogromna i jaśniała nadzwyczajnym blaskiem.                                    
Rzekł: - Całkiem niedawno spostrzegłem ją pośród ziaren piasku. Spodobała mi się, więc włożyłem ją do sakwy. Jest to zapewne ta rzadka perła, o której mówisz. Zabierz ją sobie, jest twoja.

Rybak był nadzwyczaj szczęśliwy. Pochwycił perłę i odszedł, tańcząc z radości. Mędrzec tymczasem wyciągnął się na piasku, by na nim przespać noc.
A rybak w swojej chacie nie spał. Raz po raz przewracał się na posłaniu, drżąc ze strachu, że ktoś mógłby mu ukraść taki skarb. 

Nie zmrużył oka przez całą noc. A kiedy nastał ranek, wziął perłę i wyruszył śladem mędrca, aby go dogonić.
Kiedy to się stało, powiedział: - Zwracam ci perłę, bo więcej mi przyniosła niepokoju niż radości. Naucz mnie raczej tej mądrości, która pozwoliła ci oddać perłę z tak naturalną swobodą. Bo to właśnie jest prawdziwym bogactwem.

1 komentarz:

  1. "Mądry" ten mędrzec był". Piasek był jego....?
    Jeśli "nowofeudalizm" będzie tak nadal galopował to już wkrótce współczesny "mędrzec"nie położy się beztrosko na piasku , bo będzie to już "czyjś" piasek.

    OdpowiedzUsuń